Synopsis Hierna volgen:
Met 3-D programma’s animeer ik elementaire vormen naar willekeurige, organische vormen. Beeldende elementen, zoals transparantie, gelaagdheid en licht geven aan de animaties een bijzondere expressie. De animaties duren gemiddeld drie tot vier minuten. Verstilde beelden wisselen zich af met trage en snellere bewegingen.
|
Translation Follows |
Willem Willemse is geboren en getogen op het platteland bij Tilburg. Na zijn studie Biologie in Utrecht heeft hij daar een aantal jaren gewerkt aan de Universiteit als plantenecoloog waarna hij zich is gaan toeleggen op Schilderen. De eerste jaren van zijn carière als schilder is zijn werk voornamelijk figuratief en in zeer harde Neonkleuren. Het klinkt als een cliché als je zegt dat Licht het belangrijkste element in WW's werk wordt. Zo belangrijk dat hij gaat werken op grote kunststof platen met transparante acrylaten (de plastica's) om het licht optimaal te laten spelen met zijn transparante vormen. Door de telkens veranderende lichtval brengt hij daadwerkelijk beweging in zijn doeken. De laatste op de computer gemaakte werken zijn dan ook niet meer dan een logische stap in WW's ontwikkeling. Een ontwikkeling die hij bijna met een wetenschappelijke precisie maakt. Er zijn weinig kunstenaars die de computer enkel als palet gebruiken. De meesten gebruiken de computer om beelden te manipuleren. WW gebruikt de computer enkel om zijn transparante vormen te creëren en vervolgens te manipuleren, te laten bewegen, dansen, botsen of samensmelten. Vandaar ook dat ik WW zie als een schilder in zuiver Hollandse traditie. Een traditie van Hollands Licht en luchten. |
Willem Willemse was born and raised at the countryside near Tilburg (Netherlands). He studied Biology in Utrecht and after a brief career as a plant-ecologist at the University of Utrecht he started painting. During the first years of his career as a painter WW's work was more or less figurative, his palet very colorfull.
Neonlike if you wish. It sounds like a cliché if you say that light became the most important element of WW's work. So important that he starts working on large polyester sheets and paints with transparant acrylic paint (he calls them plastica's) to give the light the full opportunity to play with his transparant shapes. Due to the ever changing light he succeeds in creating motion in his paintings. Therefore his latest computer based works are no less than a logical step in ww's development. A develpment with an almost scientific precision. There are few artists who use the computer only as a palet. Most of them use the computer to manipulate images. WW uses digital technique to create his transparant shapes and then to manipulate them, make them dance, collide or melt hem together. For all these reasons I think Willem Willemse is a painter in the true Dutch tradition. A tradition of Dutch light and skies. Henk Buijsen |
Voor meer informatie/more information: